Brammer S.A.
   
strona główna mapa serwisu nota techniczna nota prawna logowanie   SPINET
   

 







| Smarownice automatyczne

Tanio i efektywnie

Właściwe smarowanie jest niezbędne dla zachowania właściwej pracy i zminimalizowanie tarcia łożysk oraz innych elementów maszyn. Dobór właściwej metody smarowania jest jednym z najbardziej istotnych aspektów utrzymania ruchu ogromnej liczby elementów zakładu przemysłowego. Smarowanie ręczne w dzisiejszych czasach zazwyczaj już nie spełnia oczekiwań, ponieważ nie jest ani ekonomiczne, ani efektywne. Z drugiej strony, instalacja centralnego systemu smarowania nie zawsze jest ekonomicznie uzasadniona, zwłaszcza przy rozległych instalacjach produkcyjnych.

Zależność kosztów i efektywności smarowania od techniki smarowania

Lokalne smarownice są jedną z najwygodniejszych metod właściwego, ciągłego dostarczania smaru do łożysk, prowadnic, przekładni łańcuchowych i wielu innych komponentów wyposażenia zakładów przemysłowych. Są przy tym bardzo ekonomiczne. Najpopularniejsze są smarownice jednopunktowe, ale coraz częściej stosuje się smarownice wielopunktowe (np. smarownice C-Power firmy Timken lub MultiPoint LAGD 400 firmy SKF). Najbardziej popularne są smarownice jednopunktowe.


Program DialSet 3.0 Firmy SKF
działający pod kontrolą PDA

Technologia ta została wprowadzona do przemysłu już ponad 50 lat temu, ulegając od tego czasu znaczącym przemianom. Pierwotnie istniały jedynie proste smarownice sprężynowe oraz gazowe, bez większych możliwości kontroli dozowania. Dzisiaj kontrola pracy jest podstawowym parametrem każdego urządzenia tego typu. Programowanie bardziej zaawansowanych smarownic sterowanych mikroprocesorowo, może się odbywać za pomocą aplikacji działającej na PDA lub na komputerze PC w hali produkcyjnej (obliczanie interwałów i częstotliwości dosmarowywania).

Oferujemy smarownice automatyczne są firmy SKF, Timken oraz Pulsarlube. W ich ofercie znajduje się szeroki asortyment tego typu produktów, od najbardziej ekonomicznych do najbardziej efektywnych, dla różnych aplikacji w przemyśle. Dobór typu smarownicy dla konkretnego zastosowania polega na doborze rodzaju smaru, metody jego wyciskania z pojemnika (sprężyna, gaz, napęd elektromechaniczny), sterowania zewnętrznego lub jego braku, szybkości działania oraz pojemności urządzenia – czyli czasu jego działania do wyczerpania smaru.

Typy i rodzaje smarownic

Smarownice jednopunktowe

  • sprężynowe – działanie tych urządzeń polega na wyciskaniu smaru z pojemnika pod niewielkim ciśnieniem przy pomocy sprężyny działającej na tłok. Wady: generalnie wymagane jest częste napełnianie tego typu smarownic pistoletem smarowniczym. Brak jest możliwości sterowania lub bardziej precyzyjnego dozowania.

    Przekrój przez smarownicę chemiczną
    firmy Timken

  • gazowe
    • chemiczne – siłę działającą na tłok wywiera gaz (wodór) wytwarzany w reakcji chemicznej, zapoczątkowanej zanurzeniem kapsułki z reagentem (metal) do płynu utleniającego (kwas). Wady: tego typu smarownice zwykle mają stalową obudowę (a więc uniemożliwiającą wizualną kontrolę pozostałej ilości smaru) oraz niewielką pojemność zbiornika. Gdy gazem napędzającym urządzenie jest wodór – który jest gazem wysoce wybuchowym – ogranicza to użycie takiej smarownicy w środowisku o podwyższonej temperaturze i zagrożeniu pożarowym.
    • elektrochemiczne – gaz jest wytwarzany dzięki prądowi o niewielkim napięciu doprowadzonemu do ogniwa, w którym zachodzi reakcja elektrochemiczna. Zaletą tego rozwiązania jest to, że wytwarzany gaz jest gazem obojętnym (azot). Przeważnie jest to rozwiązanie nieco droższe od wyżej wymienionych, lecz w wielu aplikacjach niezbędne (niepalny gaz obojętny). Smarownice te mogą być sterowane mikroprocesorowo, co zwiększa dokładność dozowania smaru
  • elektromechaniczne – wkład z tłokiem lub zbiornik harmonijkowy jest opróżniany dzięki napędowi elektromechanicznemu. Zestaw zawiera silniczek (który jest zasilany bateriami lub zewnętrznie), przekładnię zębatą przenoszącą napęd na trzpień obrotowy. Może być on sterowany mikroprocesorowo przy pomocy wbudowanego panelu sterującego z wyświetlaczem LCD. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest to, że tego typu smarownice mogą służyć przez wiele lat. Baterie są wymieniane razem z wkładem zawierającym smar. Niektóre z tych smarownic mogą być sterowane zewnętrznie, lub działać automatycznie, np. włączając się jedynie wówczas, gdy smarowane urządzenie jest włączone i automatycznie przechodzić w tryb czuwania, gdy maszyna zostanie wyłączona, co znacząco wpływa na ekonomiczność.

Przekrój przez smarownicę elektromechaniczną firmy SKF

Smarownice wielopunktowe

Przy użyciu bloku podzielnika progresywnego, niektóre ze smarownic elektromechanicznych mogą się stać lokalnym wielopunktowym systemem smarowania, przeważnie dla maksymalnie 6-8 punktów smarowania istniejących w niewielkiej odległości od siebie (do kilku metrów). Smarownica taka musi być zdolna do wytworzenia większego ciśnienia podawanego smaru, aby być w stanie doprowadzić go do wszystkich punktów jego dostarczania.


Dedykowana smarownica wielopunktowa firmy SKF SYSTEM MultiPoint LAGD 400

Tego typu systemy są do tego stopnia efektywne, że niektórzy producenci reklamują je jako scentralizowane układy smarowania do samodzielnego montażu. Jest to rozwiązanie idealne dla małych i średnich zakładów produkcyjnych posiadających niewielkich rozmiarów park maszynowy. Jego instalacja jest prosta, nie wymaga wynajęcia specjalistycznej firmy, żadne dodatkowe szkolenie również nie jest wymagane.

 

Zestawienie asortymentu wiodących dostawców smarownic





Smarownice o napędzie gazowym
:

Jednopunktowa smarownica automatyczna LAGD 125 i LAGD 60

Smarownice SYSTEM24 LAGD firmy SKF

Jednopunktowy SYSTEM 24 z napędem chemicznym – niezawodny, łatwy w eksploatacji i prosty w użyciu system smarowania. Pracę smarownicy SYSTEM 24 można precyzyjnie ustawić dzięki programowi kalkulacyjnemu DialSet, który dobiera ilość środka smarnego w zależności od wielkości łożyska i parametrów jego pracy. Smarownice LAGD 125 i LAGD 60 zapewniają prostotę obsługi oraz gotowość do użycia  prosto po wyjęciu z opakowania.

Wybrane cechy produktu:

  • dostępne w dwóch wielkościach – 125 i 60 ml
  • wypełnione smarami do różnych zastosowań - z asortymenty SKF
  • zwarta budowa umożliwia instalację w trudno dostępnych miejscach
  • klasa ochrony przed wniknięciem zanieczyszczeń IP 68 umożliwia stosowanie tych smarownic również w zapylonych i wilgotnych środowiskach.
  • szeroki zakres temperatury pracy dla stosowania w wielu aplikacjach

Smarownice o napędzie elektromechanicznym
:

Jednopunktowe automatyczne smarownice SKF LAGE 125 i LAGE 250

Smarownice elektromechaniczne LAGE Firmy SKF

Niezawodne smarownice, z funkcją ponownego napełniania, spełniające wiele wymagań. Seria urządzeń LAGE z rodziny SYSTEM 24 firmy SKF jest systemem jednopunktowych, automatycznych smarownic o napędzie elektromechanicznym. Zaprojektowane są one do szerokiego zakresu aplikacji i warunków pracy. Cechą tej serii urządzeń jest niezawodność i elastyczność działania. Montaż może być przeprowadzony natychmiast po wyjęciu z opakowania. Prostota montażu i zaawansowana technologia dozowania środków smarnych, a przede wszystkim możliwość ponownego napełniania sprawiają, że te urządzenia są doskonałym wyborem dla wielu zakładów produkcyjnych małej i średniej wielkości, zapewniając ekonomiczność użytkowania oraz co bardziej istotne, wdrażają za jednym razem w przedsiębiorstwie ekologiczny sposób postępowania (wymiana samych pojemników ze smarem, a nie całego urządzenia).

Wybrane cechy produktu:

  • napęd elektromechaniczny sprawia, że urządzenie wykazuje wysoką niezawodność podczas pracy
  • produkt dostępny w dwóch wielkościach: 122 ml (LAGE 125) i 250 ml (LAGE 250), co umożliwia użycie do smarowania łożysk w większości aplikacji
  • opcja montażu w odległości do 3 metrów w przypadku wkładu smarowego lub 5 metrów przy wkładzie zawierającym olej, do punktu podawania środka smarnego, pozwala na smarowanie łożysk w miejscach o wysokiej temperaturze otoczenia, gdzie występują wysokie drgania lub w obszarach niebezpiecznych
  • zestawy do ponownego napełniania składające się z kanistra wypełnionego smarem lub olejem SKF i zespołu baterii zapewniają niezawodną pracę smarownicy
  • częstotliwość dozowania niezależna od temperatury, odpowiednia do aplikacji o zmiennej temperaturze
  • klasa ochrony przed wniknięciem zanieczyszczeń IP 65 umożliwia stosowanie tych smarownic również w zapylonych i wilgotnych środowiskach.

Smarownice wielopunktowe:

System smarowania do samodzielnego montażu, z możliwością podawania smaru do 8 linii zasilania. Jest to niewielki system dedykowany dla smarowania wielopunktowego, zbliżony istotą działania do dużych, scentralizowanych systemów smarowania. Łatwy w użyciu. Program DialSet obliczający ilość potrzebnego do dosmarowywania środka smarnego, pozwala na dokładne wyznaczenie okresów smarowania.

Wybrane cechy produktu:

  • lokalny system smarowania wielopunktowego do samodzielnego montażu
  • do ośmiu punktów smarowania
  • prostota użytkowania
  • zaawansowana technologia (sterowanie elektroniczne)
  • funkcja alarmu ostrzegającego o zablokowaniu przewodów oraz opróżnieniu pojemnika ze środkiem smarnym
  • sterowanie pracą maszyny – system działa tylko wtedy kiedy jest to konieczne
  • dołączone wyposażenie dodatkowe
  • standardowo dołączony program DialSet do obliczania czasu dosmarowywania

Program obliczeniowy DialSet w wersji 4.0 wspomaga nastawy smarownic

Program DialSet (obecnie wersja 4.0), działający w wielu różnych systemach operacyjnych oraz środowiskach, wspomaga dobranie nastawów urządzeń smarujących dla optymalnego smarowania uzależnionego od wielu różnych czynników, w tym konstrukcji smarowanego układu oraz warunków jego pracy. Program działa w środowisku Windows, Linux (Wine), urządzeniach przenośnych Pocket PC/PDA oraz jako aplikacja internetowa, bez konieczności instalacji. DialSet jest więc programem uniwersalnym oraz dostępnym bezpłatnie we wszystkich powyższych wersjach, na stronie producenta.

Na podstawie: http://www.mapro.skf.com/mp3000pl.htm

 


Firma Timken produkuje następujące smarownice automatyczne:

Jednopunktowe G-Power z napędem gazowym (chemicznym). Aktywuje się je za pomocą, wkręcanych w część napędową, chemicznych aktywatorów (sprzedawanych osobno), inicjujących reakcję wytwarzania gazu. Ciśnienie maksymalne generowane przez te smarownice wynosi 4 bar.

Smarownice G-Power 101, G-Power 102, G-Power 103

  • Model G-Power 101 to klasyczna smarownica gazowa ogólnego zastosowania z metalową obudową o pojemności 120 ml, kompatybilna z aktywatorami o czarnych uszczelkach i kolorach: żółtym, zielonym, czerwonym oraz szarym, odpowiadającymi okresom działania o długości odpowiednio: 1, 3, 6 oraz 12 miesięcy.
  • Model G-Power 102 posiada przezroczystą plastikową obudowę, zaprojektowaną do użytku w środowiskach o wysokiej wilgotności, wpływających na przyspieszoną korozję lub o zwiększonym standardzie higieny. Jego pojemność to 100 ml. Aktywatory kompatybilne posiadają uszczelkę różową i występują w kolorach: żółtym, zielonym i czerwonym, które odpowiadają okresom działania odpowiednio: 1, 3 i 6 miesięcy.
  • Model G-Power 103  to smarownica o metalowej obudowie, przeznaczona do pracy w środowiskach o bardzo niskich temperaturach (od -25 °C). Model ten posiada tylko jeden zgodny aktywator (czarny z czarną uszczelką), a okres uwalniania smaru zależy od panującej temperatury otoczenia (1-26 tygodni). Pojemność tego modelu to 120 ml.

Jednopunktowe M-Power z napędem elektromechanicznym, z możliwością zastosowania wkładów wymiennych ze środkiem smarnym o wybranej pojemności: 60, 120 lub 250 ml. Ciśnienie wytwarzane przez te smarownice to maksymalnie 5 bar. Potrafią pracować w środowiskach o temperaturze od -10 do 50°C

Smarownice M-Power 300 i M-Power 400

  • Model  M-Power 300 to smarownica ogólnego zastosowania o plastikowej obudowie. Okres smarowania może być nastawiony na 1, 3, 6 lub 12 miesięcy.
  • Model  M-Power 400 jest smarownicą programowalną, zsynchronizowaną z urządzeniem smarowanym. Przestój maszyny wyłącza dosmarowywanie układu. Dzięki temu ekonomicznemu rozwiązaniu, maszyna jest smarowana tylko wtedy, kiedy jest to niezbędne, więc wkład ze smarem będzie wymieniany rzadziej przy pracy jedno – dwu zmianowej. To rozwiązanie stosuje się, gdy maszyna nie pracuje cały czas, tylko nieregularnie, lub w określonych odstępach czasowych.

Wielopunktowe C-Power z napędem elektromechanicznym

  • Smarownice C-Power 250 oraz C-Power 500  o pojemności wkładu wymiennego odpowiednio 250 i 500 ml, to mikroprocesorowo sterowane i programowalne za pomocą wbudowanego panelu z wyświetlaczem LCD lokalne układy wielopunktowego smarowania. Są one w stanie zasilić do 6 punktów smarowania. Ciśnienie maksymalne, które są w stanie wytworzyć to 25 bar. Mogą być stosowane we wszelkich aplikacjach, w środowiskach o temperaturze otoczenia od -20 do 60°C

Smarownica wielopunktowa C-Power

Ustawienia smarownic dobiera się z tablic i normogramów. Timken dostarcza też szeroki asortyment akcesoriów do smarownic.

Na podstawie oryginalnych katalogów firmy Timken www.timken.pl oraz
http://www.brammer.pl/PL/oferta/produkty/inne_produkty_dla_utrzymania_ruchu/smarownice_automatyczne



  • Smarownica z napędem elektromechanicznym ML500 – zawiera ona pompę pionowego działania, silnik wraz z zespołem przekładni oraz system sterowania mikroprocesorowego. Urządzenie to potrafi wytworzyć ciśnienie maksymalne 280 psi (19,31 bar), które jest dla tej klasy urządzenia dosyć wysokie. Dzięki temu, smarownica ta posiada opcję zasilania aż do 8 punktów smarowniczych. Dozowanie może przebiegać w jednej z 8 prędkości, czas opróżnienia jednego wkładu wynosi od 0,5 do 24 miesięcy. Wymienialny wkład ze smarem jest dostarczany wraz z zestawem baterii zasilających urządzenie. Zakres Temperatur otoczenia, w których to urządzenie jest w stanie pracować wynosi od -40 do 60°C.
  • Smarownica olejowa z napędem elektromechanicznym OL500 – jest w stanie dostarczać olej do 4 punktów smarowania. Konstrukcja jest podobna jak w smarownicy powyższej (takie samo ciśnienie), za wyjątkiem konstrukcji wkładu z olejem, który może zostać napełniony olejem ponownie. Urządzenie działa w temperaturach od -15 do 60°C.

Smarownice Pulsarlube ML500 i Pulsarlube OL 500

Urządzenia te charakteryzuje duża pojemność, a co za tym idzie, wydłużony czas działania.


Wskazówki praktyczne

Dla każdego urządzenia producent dostarcza odpowiednią instrukcję obsługi. Można również pobrać ją ze strony internetowej producenta, niekiedy w formie filmu instruktażowego. Dzięki temu, przeszkolenie (poza obejrzeniem tych materiałów) nie jest konieczne.

Istnieją również uniwersalne, podstawowe zasady dotyczące montażu oraz użytkowania smarownic.
Należy pamiętać o smarowaniu podstawowym, gdyż celem smarownicy jest dosmarowywanie. Przede wszystkim, przed zamontowaniem urządzenia należy pistoletem smarowniczym wstrzyknąć smar do układu smarowanego, wszystkich przewodów, oraz niekiedy także przewodów samej smarownicy (włączając ją). Smar powinien być taki sam, lub kompatybilny z tym w smarownicy. Wszystko po to, aby zapewnić ciągłość przepływu smaru i uniknąć sytuacji, w której do maszyny potrzebującej ciągłego smarowania, płynie powietrze zamiast smaru. Przewody mają czasem długość kilku metrów, należy  więc o tym pamiętać.

Ustalenie interwału dosmarowywania, a co za tym idzie ilości podawanego do urządzenia smaru jest bardzo istotne. Ponad 36% łożysk przedwcześnie ulega awarii przez niewłaściwe smarowanie. Nadmierne smarowanie może być nawet groźniejsze od niedostatecznego smarowania. W przypadku, gdy w łożysku występuje zbyt duża ilość środka smarnego, zwiększa się w nim ciśnienie. Może to doprowadzić do degeneracji się smaru. Zbyt duża ilość smaru w łożysku utrudnia elementom tocznym poruszanie się, co powoduje, że na skutek zbyt dużego tarcia łożysko zaczyna się grzać. Zaczynają powstawać w nim naprężenia, co jest przyczyną  jego przedwczesnego uszkodzenia. Zbyt duża ilość smaru i podwyższona temperatura powoduje również  jego kłopotliwe wycieki z węzła poprzez uszczelnienia.

Inwestując w smarownice, inwestuje się więc w wydłużenie żywotności łożysk oraz innych części maszyn, dla których smarowanie jest niezbędne, a co za tym idzie, zmniejszenia do koniecznego minimum ilości przestojów i napraw urządzeń. Jak ustalić potrzebne parametry dosmarowywania?


Przykład – obliczenia na podstawie teorii firmy SKF:

Program DialSet 4.0 usprawnia obliczanie parametrów dosmarowywania, oraz przekształca je automatycznie na wskaźniki ustawienia wszystkich smarownic SKF.
Określona ilość smaru Gp[g] powinna być dostarczona w określonym przedziale czasowym t-relub[h]. Dla środowisk wysoko zapylonych lub o dużej wilgotności, jak również dla bardzo niskich prędkości pracy łożysk, szybkość dozowania nie jest określana za pomocą wskaźnika żywotności smaru, lecz musi być ustawiona na wyższy poziom, aby zapobiec zanieczyszczeniom.
Przedział czasowy tf jest prawidłowy jedynie w warunkach idealnych. Poprawny interwał t-relub[h] jest obliczany bazując na temperaturze pracy łożysk, obciążeniu, ustawieniu wału,  warunkach otoczenia (zanieczyszczenia, wilgoć), oraz wybranym typie smaru.

t-relub[h] = tf x (poprawka dla temperatury, obciążenia, ułożenia, typu otoczenia oraz czasu pracy).

Wymagane dzienne zapotrzebowanie jest wtedy obliczane:


Smarowanie ciągłe jest zalecane jedynie przy niskich prędkościach pracy łożysk, np. przy wartościach n*dm poniżej 150.000 dla łożysk kulkowych oraz poniżej 75.000 dla łożysk wałeczkowych.

Dla zilustrowania przykładu, użyty zostanie program DialSet 4.0, który znacznie usprawnia obliczenia, uwzględniając wszystkie powyższe współczynniki:

  • łożysko samonastawne o parametrach: d=130, D=160, B=220
  • używany smar to LGHB 2
  • typ smarownicy SKF to LAGD 125
  • prędkość pracy łożyska to 1000 rpm i działa ono bez przerwy (24h/dobę)
  • temperatura pracy łożyska jest wysoka (od 78 do 93°C)
  • zapylenie lub wilgotność środowiska pracy jest wysoka
  • wał jest poziomy

Program obliczył, że dzienna dawka środka smarnego to 4,2 g, przedział czasowy to 12200 h, z poprawką - 400 h, oraz wskazał ustawienie smarownicy na dwumiesięczny cykl smarowania.

Obliczenia w programie DialSet 4.0

Podsumowanie, odnośniki do katalogów producentów

Utrzymanie ruchu dzięki lokalnym smarownicom automatycznym jest w dzisiejszych czasach bardziej efektywne niż niegdyś. Sprawił to gwałtowny rozwój elektroniki, dzięki której powstały układy precyzyjnie dozujące środek smarny. Dzisiaj cieszy również podejście producentów do ochrony środowiska. Nie trzeba oddawać całego urządzenia do utylizacji, tylko zużyte wkłady (w przypadku smarownic elektromechanicznych). Ekonomia i ekologia mogą iść ze sobą w parze, a dzisiaj są one kluczem do stworzenia dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa.

http://www.brammer.pl/PL/oferta/produkty/inne_produkty_dla_utrzymania_ruchu/smarownice_automatyczne
http://www.skf.com/portal/skf/home
http://www.timken.com/en-us/products/lubrication/products/Lubricators/Pages/SinglePoint.aspx
http://www.pulsarlubeusa.com/

Odległy punkt w infrastrukturze fabryki i jego smarowanie

Czasem w wielkim zakładzie produkcyjnym, pomimo istnienia dużego, scentralizowanego systemu smarowania, zainstalowane są urządzenia znajdujące się poza jego zasięgiem, bądź w miejscach uniemożliwiających jego przyłączenie.
Ręczne dosmarowywanie takich urządzeń może być z różnych powodów ograniczone, ze względu na ich wysokie położenie, zanurzenie w wodzie lub innych płynach, umiejscowienie poza budynkiem głównym czy toksyczną atmosferę.

Miejsca w hali produkcyjnej o utrudnionym dostępie, pozostające poza zasięgiem systemu centralnego smarowania

Nawet gdyby było to możliwe, zakłady produkcyjne tego typu nie mogą sobie pozwolić na częste ręczne dosmarowywanie trudno dostępnych urządzeń. Wbrew pozorom, jest to rozwiązanie zbyt drogie. Zastosowanie lokalnych smarownic jednopunktowych rozwiązuje ten problem. Wymiana w smarownicy wkładu ze smarem raz na 6 miesięcy, nie jest już tak kłopotliwa, jak codzienne wejście na drabinę w celu wprowadzenia niewielkiej ilość smaru do n.p. wentylatora odciągowego.

Centralny system smarowania oraz lokalne układy smarowania w punktach poza jego zasięgiem

Przedziały czasowe dosmarowywania są wysoce przewidywalne, można ustalić harmonogram wymiany wkładów w smarownicach bez konieczności wizualnego sprawdzania poziomu smaru – zgodnie z zasadą „zainstaluj – zapomnij”.

Niektóre smarownice (te sterowane mikroprocesorowo) posiadają funkcję alarmu ostrzegającego o wyczerpaniu środka smarnego, więc nawet w sytuacji gdyby przeoczyć coś w harmonogramie, smarownica przypomni o sobie, gdy tylko osoba obsługująca znajdzie się w zasięgu takiego sygnału.

Zdarza się, że fabryka posiada w swojej infrastrukturze oddalony od budynku głównej hali jakiś punkt, na przykład reaktor biologiczny przetwarzający odpady, posiadający elementy wymagające smarowania.

Ciągłe ręczne dosmarowywanie nie wchodzi w rachubę w takim zakładzie, gdzie optymalizuje się godziny pracy, i ogranicza się ilość zaangażowanego personelu..

Smarowanie urządzeń znajdujących się w dużej odległości od głównej hali

Zamiast tego, o wiele wygodniejsze jest użycie w takim miejscu lokalnego systemu smarowania. To rozwiązanie proste, ekonomiczne, oraz ograniczające potrzebę nadzoru osobowego przy smarowaniu takich urządzeń. Pomimo że technika dosmarowywania lokalnego jedno i wielopunktowego jest znana od wielu lat, nadal w wielu przypadkach pozostaje niezastąpiona. Dziś daje ona nowe możliwości a także większą efektywność i precyzję.

 
strona główna | mapa serwisu | kontakt
nota prawna | nota techniczna
Ta strona korzysta z zewnętrznych plików cookies w celu zbierania danych statystycznych
Polityka Prywatności
Copyright © 2006-2013 Brammer S.A.